søndag 7. februar 2010

Tenkeverktøy

"Genialt" var et begrep mange brukte om dette IKT-verktøyet i forumet til emnet. Og jeg stiller meg helt enig. Jeg har ikke brukt disse programmene før, og heller ikke vært borti elektroniske tankekart. I undervisningen bruker vi ofte tankekart, enten sammen på tavla eller som "oppgaveark". Det er jo helt genialt å bruke elektroniske tankekart. Så mye mer spennende; med bilder og filmer, samtidig som det ikke har noen begrensinger. Det er jo også veldig positivt å kunne lagre og hente det opp igjen for eventuelt å redigere, utvide eller for ny gjennomgang. Det blir ekstra morsomt å ta i bruk dette, med den nye "smart-tavla" skolen skal kjøpe inn.

Dette er noen jeg absolutt vil presentere for mine kollegaer og ta i bruk selv i undervisningen. Jeg har prøvd meg litt hjemme, og laget et enkelt tankekart på et tema vi jobber med på skolen nå for tiden. Det første tankekartet er et kart over ordklasser som skal brukes i undervisningen i 3. klasse. Da får elevene forhåpentligvis en god oversikt over de forskjellige ordklassene som skal læres og hjelp til å skille de fra hverandre.






http://www.mindomo.com/view.htm?m=5fd9a45900b7402c933da52342746be2

Dette er et enkelt eksempel jeg vil starte med å bruke. Jeg har også tenkt å prøve ut Freemind, siden dette er en gratisversjon, og som da egner seg bedre i skolebruk.

1 kommentar:

  1. Så flink jente du har vært:) Tror nok 3. klassingene vil få en god oversikt nå:)

    SvarSlett