søndag 22. november 2009

LYD

Lyd var et morsomt emne å jobbe med. Det var lett å gjøre opptak, redigere det og legge til musikk/lyd bak. Jeg har prøvd meg på å legge til diverse lyder som passer til ulike lydfiler samtidig som jeg har redigert forskjellige lydfiler, som f.eks å fjerne forskjellige "ulyder", kutte bort deler av lydfilen.
Elevene har også synes at dette har vært gøy. De har lest inn ulike tekster, og brukt disse lydfilene til å lære enda mer om teksten, for så å gjøre det igjen for et bedre resultat. De har prøvd å ta opp hverandre, slik at også de har brukt programmet.
Favoritten hittil har nok vært et prosjekt jeg gjorde med noen elever i 6. klasse. De fikk i oppgave å skrive en liten fortelling, gjerne en litt skummel historie. Etter å ha skrevet fortellingen, ble det laget en lydfil av den. Senere gikk vi inn på Internett (en av sidene leksjonen tipset oss om) og fant lyder som passet inn i historien. Det ble lyder fra torden og vind til knirkende dører skom ble åpnet. Historiene ble totalt forandret med disse lydene i bakgrunnen. Dette prosjektet lærte eleven masse av. Alt fra å skrive tekst til hvordan man leser teksten med innlevelse. Ikke minst lærte de mye av responsen de fikk fra klassen da de viste frem lydfilene sine.
Dette er et emne jeg absolutt kommer til å jobbe mye med fremover. Jeg kan se motivasjonen stiger blant elevene, og samtidig ser jeg at de lærer mye av det.

1 kommentar:

  1. Få flink du har vært, Nina! Det hørtes veldig spennende ut å bruke lyder som torden og knirkende dører i en fortelling. Kan tenke meg at du hadde mange stolte elever.

    SvarSlett