mandag 9. november 2009

Regneark

Oppgaven jeg gjorde med regneark ble en a-ha opplevelse for meg. Å bruke regneark til noe "annet" enn utregning og regnskap hadde jeg ingen erfaring med. I oppgaven jeg gjorde laget jeg et skjema for diktat med ikke-lydrette ord elevene skulle skrive. Jeg hadde skult fasiten, og når elevene skrev inn sitt svar "poppet" det opp enten KJEMPEBRA eller FEIL. Dette er noe jeg kommer til å bruke mye i min undervisning. Jeg kommer til å lage oppgaver med engelske gloser, gangetabeller, ukas øveord, ikke-lydrette ord o.l. Jeg jobber som spesialpedagog og har elever i små gruppper. Disse elevene trenger mye repetisjon som ofte kan bli kjedelig. Å bruke et slikt verktøy med øyeblikkelig respons, vil være motiverende og en mer morsom form for trening. Det er også mer "stas" og gjøre oppgaver på datamaskin. Slike oppgaver eigner seg ypperlig for prøver, tester og trening i skolen. Jeg vil også "dele" det med mine kollegaer, som ikke bruker regneark til noe annet enn det "vanlige". En lærerik oppgave jeg satt pris på å gjøre. ( Arbeidet er allerede i gang med å lage nye oppgaver i forskjellige emner :)).

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar