torsdag 15. oktober 2009

Digital foto












Bilde til venstre er opprinnelig, hvor tredjedelsregelen er brukt, og bilde til høyre har jeg midtstilt antilopen. Jeg synes her det er finest med det opprinnelige bildet hvor man også får se mer av omgivelsene rundt.
Jeg har nå vært inne på Picnik og "lekt" meg med bilder; beskjært, plassert bilder etter tredjedelsregelen og midtstilt bilder (ovenfor er det et eksempel). Her fikk jeg oppleve at det ikke alltid er finest å midstille bilder slik jeg ofte gjør når jeg tar bilder selv. Det ser flott ut når man etter tredjedelsregelen setter det som kanskje skulle vært i midtpunkt på siden, og lar også noe annet komme frem tydeligere. Man finner ofte noe i naturen bak det som er tenkt som midtpunkt (f. eks. et menneske), som er kjempe fint å få frem som et motiv man fokuserer på sammen med det opprinnelige motivet. Et eksempel: man tar bilde av barnet sitt i dyreparken, hvor det her var meningen å fokusere på barnet (midtstille det). Man ser en ape bak barnet som er kjempe fint også å fokusere på. Man bruker tredjedelsregelen; flytter barnet til siden og får tydelig frem også apen som motiv. Ofte kommer det mer frem av situasjonen i bildet når man bruker tredjedelsregelen.

Jeg har også brukt andre komposisjonsmessige virkemidler for å fremheve et hovedmotiv. På et bilde var hovedmotivet fire barn inkl. mitt eget barn. Jeg ville ha kun mitt eget barn som hovedmotiv (siden de andre barna ikke var kjente). Dermed tåkela jeg de andre tre barna. Dette ble et kjempe fint resultat. Noen bilder gjør seg også bedre med svart/hvitt farge. I forbindelse med en invitasjon til Halloween fest, byttet jeg ut øynene til personene på bildet til skremmende øyne i forskjellige farger. Dette ble et morsomt og annerledes bilde. Man kan også fjerne momenter fra bildet som man ikke vil ha med.

Jeg har også vært inne på http://www.flickrcc.com/
og sett på mange flotte bilder. Særlig er det mange fine naturbilder. Her er det blant annet tatt bilder med motlys, som gjør bildene magiske og flotte. Mange av bildene er det blitt brukt tredjedelsregelen på som jeg har forklart over.
Det har vært en spennende oppgave jeg har lært mye av. Man kan forandre bilder og få frem mye mer på et bilde enn man i utgangspunktet hadde tenkt.





1 kommentar:

  1. Hei, Nina. På biletet av antilopen har du på ein fin måte synt bruken av midtstilling og plassering av motivet i det gylne snitt i forhold til breiddeformatet. Det hadde vore kjekt å sett fleire bilete som du hadde teke sjølv. Prøv gjerne å leggje ut bilete i kvadratisk format der motivet nok ein gong er plassert sentralt og i det gylne snitt. Tenk i så fall over om motivet framstår som meir "korrekt" plassert når det er sentralstilt i det kvadratiske formatet i forhold til breiddeformatet.
    Egil Vadla

    SvarSlett