søndag 4. oktober 2009

Øvingsoppgave 1: Tekst

Tekstskaping før og nå er det forhåpentligvis forskjell på. Fra å skrive forskjellig type tekst med blyant og papir til å benytte seg av digitale verktøy. Og fra å bruke bibliotek, aviser og ressurspersoner for å finne den informasjonen man trenger for å skrive tekstene til å bruke digitale verktøy. I dag er det et hav av muligheter til å finne den informasjonen man trenger og skrive teksten på en litt mer spennende måte ved hjelp av datamaskinen. Det er også viktig at elever får tilgang til å bruke datamaskinen i forskjellige fag, særlig norsk. Det er viktig at IKT i skolen ikke blir et eget fag, men at det blir et redskap i flere fag. Elevene må også få tid til å prøve og feile, gjøre seg kjent med forskjellige nettsteder, programmer osv.


Hypertekstualitet er en måte å ordne en tekst på hvor leseren selv kan velge hvor han vil gå videre; hvilken "vei" lesingen skal ta og hvor mye leseren skal lese. (Teksten inneholder mange lenker som man kan velge å lese). Læreren kan begynne fortellingen og lage linker (ord som er streket under). Elevene skal fortsette fortellingen ved å skrive litt hver på forskjellige steder i teksten. Det er en spennende måte å få elevene til å skrive tekst og man benytter seg av prosessorientert skriving. En hypertekstfortelling er også en fortelling det er veldig spennende å lese. Jeg fant en blogg som beskriver hypertekstfortellinger og gir noen eksempler: http://digitalnorsk.blogspot.com/2008/02/hypertekstfortelling.html.


Mange nettsteder benytter seg av interaktivitet. Elevene lærer ved å være aktive i læringsprosessen. Jeg tror dette skaper motivasjon hos elevene, noe som igjen fører til læring. Det å kunne gå inn på et nettsted å "leke" med fagene, er noe elevene burde få tid til. Et eksempel på et slik nettsted er: http://www.gyldendal.no/multi/. Her er det masse oppgaver som først er delt inn i klassetrinn, deretter i emner. Elevene kan gjøre oppgaver de trenger mer trening i. Her kan også elever som trenger større utfordringer enn sitt eget klassetrinn, gjøre oppgaver på klassetrinnet over. Elever som synes klassens pensum er vanskelig (f. eks. elever med IOP), kan gå ned et klassetrinn. Her er det oppgaver som er tilpasset alle elever. Oppgavene er også i samsvar med målene i kunnskapsløftet.



Multimediale tekster fungerer kun hvis alle elementene er tilgjengelig for leser. F. eks. tekst, bilde og lyd er gjensidig avhengig av hverandre for at det skal være meningsfullt for leser. På skolen hvor jeg jobber har vi 12 datamaskiner på et felles datarom. I hele fjor var det ikke lyd på maskinene. Elevene fikk dermed ikke vært inne på nettsteder å jobbet med engelskfaget. Her er man jo avhengig av lyd for å få med seg det muntlige språket. I år har vi fått lyd på maskinene, og jeg ser at elevene synes det er morsomt å jobbe med engelsk på data. En nettside elevene ved skolen min jobber mye med er: http://www.gyldendal.no/steps/steps1-2/index.html. Det er klart det blir mer motiverende å gjøre oppgaver med tekst, bilde og lyd når man jobber med engelskfaget. Det er viktig å høre ordene samtidig som man ser hvordan de skrives, og ha et bilde som illustrerer hva ordet betyr.

1 kommentar:

  1. Hei, Nina:)
    Jeg er helt enig med deg i at bruk av hypertektualitet kan gjøre undervisningen motiverende. Det er morsomt å få umiddelbar respons på det som man gjør. Dette bør vi absolutt bruke mere av i skolen, men da var det behovet for flere pc`er som melder seg da....

    SvarSlett