mandag 8. februar 2010

Sammensatte tekster


I denne leksjonen var det presenter mange morsomme og interessante verktøy. I oppgaven skulle vi gjøre oss kjent med ett eller flere verktøy og reflektere rundt bruksområder. Vi skulle også tenke konkrete læringsmål og generelle mål.

Jeg har tatt for meg to verktøy: Comic life og Xtranormal.

Comic life:

Dette verktøyet var et morsomt verktøy! Comic life gjør det enkelt og morsomt å arbeide med samensatte tekster for elevene. I leksjonsteksten er det satt spørsmålstegn ved om arbeid med slike "gøyale" verktøy kan være lærerikt eller bare tull og tøys. Etter min mening er det veldig lærerikt å nettopp gjøre noen slike morsomme aktiviteter. Dette skaper motivasjon og et mye større engasjement. Samtidig tror jeg nok at man skal passe seg for at det ikke bare blir slike "gøyale" verktøy man tar i bruk. Elevene må forstå at det ikke bare kan være lek og morro i undervisningen, men også noen litt mer "seriøse" læringsaktiviteter. Livet, særlig i jobbsammenheng, består ikke bare av lek og morsomme aktiviteter.

I kunnskapsløftet står det, under norskfaget, om sammensatte tekster: "Hovedområdet sammensatte tekster viser til et utvidet tekstbegrep der tekst kan være satt sammen av skrift, lyd og bilder i et samlet uttrykk. Det innebærer arbeid med tekster som bildebøker, tegneserier...........

Kompetansemål etter 7. klasse (jeg har mine fleste timer i 6. og 7. klasse, derfor tar jeg for meg disse målene):

  • lage sammensatte tekster med bilder, utsmykninger og varierte skrifttyper til en større helhet, manuelt og ved hjelp av digitale verktøy

Jeg har selv prøvd meg med en liten tegneserie, og synes det var et bra program. For de minste klassene (1. - 3. klasse) tror jeg det kan bli for vanskelig, da de ikke har nok digitale ferdigheter til å mestre dette i en klassesituasjon. Men som sagt over, tror jeg det vil være et godt verktøy å ta i bruk for litt eldre elever. Det kan tas i bruk i flere fag enn bare norsk. Det kan blant annet være en tegneserie som skrives på engelsk eller den kan handle om emner i forskjellige fag.

Her er min tegneserie:

Xranormal:

Enda et morsomt verktøy, om ikke enda mer morsomt enn Comic life. Her kan man jo lage sine egne filmer, med tekst, bilder og lyd. Det er jo kjempe motiverende for elevene når de jobber seg frem til et resultat som dette! Her kan man benytte et program hvor elevene jobber med samensatte tekster og engelsk. Elevene må ha gode digitale ferdigheter og kunne beherske engelsk for å bruke dette programmet, så fra 5. klasse kan de fleste elever begynne å bruke dette verktøyet. Jeg synes det er et godt verktøy som er med på å nå følgende mål i kunnskapsløftet:

I kunnskapsløftet står det etter 7. årstrinn:

  • I norskfaget: Lage sammensatte tekster med bilder, utsmykninger og varierte skrifttyper til en større helhet, manuelt og ved hjelp av digitale verktøy.
  • I engelskfaget, grunnleggende ferdigheter i faget: Å kunne bruke digitale verktøy i engelsk gir mulighet for autentisk bruk av språket og åpner for flere læringsarenaer for faget
  • I engelskfaget, kompetansemål: Bruke digitale og andre hjelpemidler i egen språklæring (språklæring). Bruke digitale verktøy for å finne informasjon og som redskap for å lage tekster (kommunikasjon).

Jeg laget selv en film som kan ses her og kommer definitivt til å bruke dette programmet i undervisningen.
















Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar