torsdag 22. april 2010

Tilpassa opplæring

Tilpassa opplæring (TPO) er et overordnet mål i skolen. Alle elever har rett til opplæring på sitt nivå og tilpasset sine forutsetniner. Det er forskjell på TPO og spesialundervisning. TPO skal hele tiden være der, til enkeltelever eller grupper av elever. Alle elever skal kunne føle at de mestrer noe, og dermed få undervsningen tilpasset sine evner. TPO gjelder altså alle elever. Spesialundervisning er når en elev har fått rett til individuell opplæringsplan, etter å ha fått et enkeltvedtak basert på en sakkyndig vurdering.

IKT og TPO:
Landbark (2008) beskriver , i følgende punkter, hvorfor læreren burde ta i bruk IKT for elever med språk-, skrive- og lesevansker:
  • Fagstoffet blir lettere å forstå
  • Elevene skriver bedre tekster med færre feil
  • Selvstendige og selvhjulpne elever
  • Større integrasjon i klassen, både faglig og sosialt
  • Kan gi elevene betydningsfull mestring
Læreren må være kompetent til å kunne se hver enkelt elev sitt ståsted og vite hvilken arbeidsmåte som er best for hver enkelt elev. Det har vist seg at bruk av IKT i undervisningen er lærings- og motivasjonsfremmende. Høiland og Wølner (2007) mener at ved å være bevisste på hvilken strategier som gjør læringsarbeidet lettere for elevene, er IKT et læringsfremmende verktøy. Bruk av IKT gir stor mulighet for å differensiere i nivå og tempo. De fleste elever bruker IKT mye på fritiden sin, og kan dette verktøyet fra før. Det gir de bedre selvtillit og motivasjon under arbeidet. Jeg tror det er viktig å finne kompetanse hos elevene, og bruke denne. Videre er det viktig at IKT ikke blir brukt som belønning, men som et læringsfremmende verktøy i undervisningen.
I min jobb ser jeg tydelig at bruk av IKT er en motivasjonsfaktor. Det er noe elevene kan fra før, og som de har interesse for. De bruker det på fritiden, og synes det er gøy å kunne bruke det i skolen. En elev jeg jobber med spiller mange forskjellige spill på fritiden sin. Jeg ser at denne eleven lærer mange engelske ord i disse spillene. Spillingen på fritiden har nok også bidratt til økt leseferdighet. Jeg har skjønt at han må både skrive og lese en del i disse spillene.
I dette studiet har jeg fått mange gode innføringer til forskjellige verktøy man kan bruke med tanke på TPO, både individuelt og i grupper. Det å kunne produsere sammensatte tekster i Google doc eller i Wikispaces, bruke regneark til morsomme, men lærerike oppgaver, lage tegneserier og korte filmer, gjøre lydopptak og bruke Internett til interessante søk. Det er noen eksempler på hvordan undervisningen kan gjøres mer spennende. Jeg kommer så absolut til å ta i bruk disse i min undervisning.Det som er synd er at skolen har få datamaskiner og lite ressurser til å ta i bruk IKT flittig i undervisningen. Men vi får håpe det snart blir bedre!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar