IKT og TPO:
Landbark (2008) beskriver , i følgende punkter, hvorfor læreren burde ta i bruk IKT for elever med språk-, skrive- og lesevansker:
- Fagstoffet blir lettere å forstå
- Elevene skriver bedre tekster med færre feil
- Selvstendige og selvhjulpne elever
- Større integrasjon i klassen, både faglig og sosialt
- Kan gi elevene betydningsfull mestring
I min jobb ser jeg tydelig at bruk av IKT er en motivasjonsfaktor. Det er noe elevene kan fra før, og som de har interesse for. De bruker det på fritiden, og synes det er gøy å kunne bruke det i skolen. En elev jeg jobber med spiller mange forskjellige spill på fritiden sin. Jeg ser at denne eleven lærer mange engelske ord i disse spillene. Spillingen på fritiden har nok også bidratt til økt leseferdighet. Jeg har skjønt at han må både skrive og lese en del i disse spillene.
I dette studiet har jeg fått mange gode innføringer til forskjellige verktøy man kan bruke med tanke på TPO, både individuelt og i grupper. Det å kunne produsere sammensatte tekster i Google doc eller i Wikispaces, bruke regneark til morsomme, men lærerike oppgaver, lage tegneserier og korte filmer, gjøre lydopptak og bruke Internett til interessante søk. Det er noen eksempler på hvordan undervisningen kan gjøres mer spennende. Jeg kommer så absolut til å ta i bruk disse i min undervisning.Det som er synd er at skolen har få datamaskiner og lite ressurser til å ta i bruk IKT flittig i undervisningen. Men vi får håpe det snart blir bedre!
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar